Welke grafiek of diagram kies je voor je marketing dashboard?

data-visualisatie

Data visualisaties vertellen een verhaal. De saaie eentjes-en-nulletjes worden omgezet naar sprekende grafieken en diagrammen. Hoe duidelijker je visualisaties, hoe beter het verhaal!

Het vertellen van een goed data-verhaal is relevant voor marketing analytics, business intelligence en zelfs Excel sheets.

Om je hierbij te helpen heeft KDnuggets een handige decision tree gemaakt. In deze post deel ik de decision tree en staan de stappen in het Nederlands uitgeschreven. Doe er je voordeel mee!

1 – Een Data Visualisatie Kiezen

Gebruik onderstaande decision tree om te kiezen welke grafiek, diagram of andere visualisaties bij jouw verhaal passen.

grafiek-diagram-kiezer-beslisboom
Klik op de afbeelding om deze in groot formaat te openen

Wil je meer lezen van KDnuggets of deze decision tree? Bezoek dan de bron: https://www.kdnuggets.com/2021/02/telling-great-data-story-visualization-decision-tree.html


2 – Visualisatie Types

Hieronder lees je de stappen die de decision tree beschrijft om de juiste visualisatie te kiezen.

Tijdreeksanalyse

Wil je een trend of ontwikkeling laten zien? Dan spreek je over een tijdreeksanalyse. Is er sprake van één dataset? Dan is een lijngrafiek de beste keuze.

Bij meerdere datasets moet je je afvragen of je de totale aantallen van de data bij elkaar op wilt tellen. Zo ja, dan is de gestapelde vlakdiagram de beste keuze.

Is er geen sprake van totalen, maar wel van dezelfde meeteenheden? Dan kun je het beste gebruik maken van een lijngrafiek met meerdere lijnen.

Verschillen de meeteenheden, dan zul je dat op moeten lossen door het combineren van een lijngrafiek met een staafdiagram.  Je kan dan namelijk verschillende schalen aanhouden; Eén voor de lijn en één voor de staafdiagram.

Categorieën vergelijken of afzetten tegen elkaar

Wil je categorieën vergelijken zonder cijfermatige data? Gebruik dan icoontjes of afbeeldingen om objecten weer te geven.

Indien er wel cijfermatige data is én je alles wilt tonen, dan kun je een tabel gebruiken. Vaak is dit niet mogelijk en zul je een diagram met een samenvatting van de data kiezen.

Je kan hierbij kiezen uit:

– Een staafdiagram om onderscheid tussen categorieën te maken

– Een gestapelde staafdiagram om onderscheid tussen subcategorieën binnen één categorie te maken, ongeacht het totale aantal van de categorie.

Meerdere staafdiagrammen om zowel de categorieën als subcategorieën te onderscheiden.

– Een landkaart-diagram, om geografische categorieën weer te geven. (Choropletenkaart)

– Een treemap, waarmee het mogelijk is om de verhouding in grootte weer te geven.

Trends op basis van een kwantitatieve dataset

Is jouw analyse gericht op regressie of correlatie? Dan spreken we over een numerieke dataset. Deze kan je weergeven door middel van een scatterplot (spreidingsdiagram). Hierbij wordt elk datapunt in een twee- (of meer) dimensionale diagram weergegeven en ontstaat er een ‘puntenwolk’. Door middel van deze puntenwolk kun je clusters of correlaties aflezen.

Een boxplot (doosdiagram) doet  hetzelfde, alleen worden er geen punten, maar spreidingsboxen weergegeven. Zo zie je wat de spreiding is van één waarde en hoe vaak de waarde voorkomt.

Je kiest voor een scatterplot als de relatie tussen de datapunten belangrijk is voor je analyse. Zo niet, dan volstaat een boxplot ook.

Focus op één KPI

Soms wil je één KPI (of gewoon een ander cijfer) als highlight in je dashboard of infographic verwerken. Om dat te doen heb je drie opties:

– Een scorecard, voor een getal zonder extra achtergrond informatie.

– Een scorecard met een simpele lijngrafiek, welke vertelt wat de trend van de scorecard is.

– Een bullet chart, waarbij je een doel of verwachting aan kan geven. Dit is eigenlijk een staafdiagram met één staaf.


Meer lezen over het maken van (marketing) dashboards? Lees dan deze tips!

Of bekijk de complete marketing analytics roadmap.