Social media dashboards bouw je zelf met Supermetrics!

Social Media Dashboarding Tool

Jouw social media kanalen bevatten een schat aan data. Likes, clicks, informatie over je volgers, noem het maar op. Toch is deze data vaak alleen in de media zelf goed te zien. Het analyseren is hier erg beperkt en het overtypen van de data is monnikenwerk.

Gelukkig is er Supermetrics! Dit product is een verzameling van connectoren voor social media kanalen. Zo verbind je bijvoorbeeld Instagram Insights gemakkelijk aan Google Datastudio. Of Excel. Of Power BI.


1 – Hoe werkt Supermetrics?

Met een Supermetrics licentie maak je eenvoudig (en beveiligd!) een koppeling tussen het kanaal en het rapportageprogramma dat je gebruikt. Log in met jouw social media account en je hebt toegang tot de data.

Voorbeeld Google Datastudio & Instagram Insights

In Google Datastudio voeg je een nieuwe gegevensbron toe. Supermetrics is hierbij een standaard optie. Je koppelt je Supermertrics licentie aan je account. Vervolgens selecteer je de Instagram Insights connector. Supermetrics vraagt je om in te loggen met het account waarvan je de data wil gebruiken. Na het inloggen maakt Supermetrics de connectie en zie je gelijk alle velden die Instagram aanbiedt. Maak vervolgens je eigen dashboard of kies een template van Supermetrics zelf!

Lees de complete Instagram tutorial hier

Een voorbeeld van een gratis Supermetrics template voor Instagram Insights. Al je data, direct inzichtelijk!

2 – Wat biedt Supermetrics?

Supermetrics is te koppelen aan veel rapportagetools:

– Google Datastudio

– Microsoft Excel

– Google Sheets

– BigQuery

– Tableau, Qlik en PowerBI door middel van een eigen API functionaliteit

De socials waar Supermetrics kant-en-klare connectoren voor heeft zijn:

– Facebook

– Facebook Ads

– Instagram

– YouTube

– Google Ad’s

– LinkedIn

– LinkedIn Ad’s

– Hubspot

– Bing Webmaster Tools

– Pinterest

– Snapchat Marketing

– Twitter

– Vimeo

– Criteo

– Adform

– Yandex

– Eventuele custom CSV, JSON of XML exports


3 – Onderhoud en ontwikkeling

Zonder een tool als Supermetrics ben je afhankelijk van losse exports of misschien zelfgemaakte koppelingen tussen systemen. Supermetrics doet alle ontwikkelingen aan de connectoren zelf. Zodra een kanaal het aanbod van metrics uitbreidt, wordt de connector automatisch uitgebreid. Zo kan jij je richten op het maken van dashboards. Ideaal!


4 – Dashboards: Analyseren, delen en groeien

Het grote voordeel van een tool als Supermetrics is dat het je de mogelijkheid biedt om te monitoren, analyseren en verbeteren. Bouw de dashboards naar jouw wens met alle inzichten die jij nodig hebt.

Deel vervolgens jouw dashboards met je collega’s en ga data-gestuurd te werk. Welke post levert het meeste op? Welke content zorgt voor nieuwe volgers?

Hiermee til je het social media resultaat naar een hoger niveau.

Een Facebook vs Google Ad’s dashboard op basis van Supermetrics koppelingen. Handig!

5 – Probeer het zelf!

Op  https://supermetrics.com vind je alles over deze steeds-populairder-wordende tool. Veel tutorials helpen je bij het maken van je eigen social media dashboards.

De maandelijkse kosten variëren van ongeveer 30 tot 99 dollar per maand. Het is mogelijk om een gratis proefperiode te starten, zodat je kan zien of Supermetrics iets is voor jouw organisatie!