Google Datastudio – 9 tips om te starten met KPI dashboards!

Google datastudio Guide 2021

Datadriven Marketing Dashboards in Google Datastudio

Marketing, Sales of eCommerce; Data en KPI’s maken het makkelijker om jouw doelen te managen. Een dashboard kan jouw business hier enorm bij helpen.

Maar waar begin je? Google Datastudio is een handige tool om je eerste dashboards mee te bouwen. Je koppelt Datastudio snel aan Google Analytics, social media en andere databronnen. Én het is gratis!

Hier lees je 9 tips die je snel en goed op weg helpen met dashboard ontwikkeling in Google Datastudio.

1 – Installatie

Google Datastudio behoort tot het Google Marketing platform. Je hebt waarschijnlijk al een Google Analytics account, waardoor je ook toegang hebt tot Datastudio.

Ga naar https://datastudio.google.com/ om je werkruimte te beheren. Je ziet daar drie opties:

– Dashboards Hier vind je alle dashboards.

– Gegevensbronnen Hier beheer je de databronnen van je dashboards.

– Verkenner Om te checken welke data er beschikbaar is in jouw bronnen, kun je een verkenner gebruiken. Deze testweergaven kan je opslaan en later opnieuw gebruiken.

Google Datastudio
Google Datastudio beheer je vanuit je persoonlijke werkruimte

Begin met de knop ‘Maken’ en kies voor gegevensbron. Met je Google account heb je binnen enkele clicks Google Analytics als gegevensbron toegevoegd. Een ideale basis om mee te beginnen.


2 – Tips voor het bouwen van dashboards in Google Datastudio

Tip 1 – Connectors voor een vliegende start

Google biedt een groot aantal (externe) connectors aan om gegevensbronnen te laden. Een aantal gegevensbronnen zijn (bijna) altijd relevant:

  • – Google Analytics (Gratis)
  • – Google Ad’s (Gratis)
  • – Social media (Supermetrics Licentie)
  • – Youtube Analytics (Gratis)

Kies de gewenste bron, doorloop de connectie-stappen en je hebt toegang tot de data. Je kan de data testen in een nieuwe dashboard of de verkenner gebruiken.

gegevensbronnen Datastudio
De basis-connectoren van Google zelf. Ook vind je er tientallen externe connectoren.

Zoals je ziet zijn de Google producten vaak gratis. Wil je ook data van Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en meer gebruiken? Lees dan mijn blog over Supermetrics. Deze tool is onmisbaar bij het maken van social media marketing dashboards.


Tip 2 – Voeg een eigen CSV bestand toe als gegevensbron

Je kan ook je eigen gegevensbronnen gebruiken door middel van een handmatige upload. De makkelijkste manier om hier mee te beginnen is een CSV bestand. Je kan eventueel ook een koppeling met een database maken.

Exporteer bijvoorbeeld een bestand met verkoopresultaten uit je bedrijfssoftware of webshop. Dit ga je natuurlijk niet elke dag doen, maar het is ideaal voor een maandelijkse analyse.

Nadat je het CSV bestand in Google Datastudio geladen hebt, kun je de gegevens gebruiken in jouw dashboard. Denk bijvoorbeeld aan een overzicht met de websitebezoeken uit Google Analytics én de omzet uit je webshop.


Tip 3 – Kies de juiste diagram voor je KPI dashboard

Het maken van marketing dashboards wordt echt leuk als je met grafieken en diagrammen in de weer kan. Via Een diagram toevoegen heb je toegang tot allerlei data visualisaties.

grafieken dashboard datastudio

Trendlijn

Wil je een statistiek over een bepaalde periode weergeven? Zoals het aantal bezoekers per dag gedurende 2021?

Kies dan voor een lijngrafiek onder Tijdsreeks. Vaak staat het veld ‘Datum’ al standaard ingesteld. Je hoeft alleen de statistieken nog te kiezen. Eventueel kan je Datum ook vervangen door ‘Maand van het jaar’ om te totalen per maand te zien.

Top 10 (of een top 50)

De oerdegelijke Tabel leent zich perfect voor een top 10. Denk aan ‘Top 10 meest bezochte pagina’s’. Of een top 50 van de meest gebruikte zoektermen.

Verdeling

Stel je wil laten zien uit welke bron je websitebezoeken komen, kies dan voor een Cirkeldiagram. Zo zie je in één oogopslag wel kanaal het meeste bezoekers trekt.

(Dimensie: Kanaal of Bron/Medium + Statistiek: Sessies)

Kaart

Benieuwd uit welke regio je bezoekers komen? Met een Geodiagram kun je de data op een landkaart plotten. Zowel nationaal als internationaal te gebruiken.

Probeer alle diagrammen een keer uit. Een test dashboard leent zich hier ideaal voor!


Tip 4 – Dimensies, statistieken en hoe ze aansluiten op jouw doel

Datastudio maakt gebruik van twee soorten velden:

  • – Dimensies: Het onderwerp waarover je iets wil weten.
  • – Statistieken: De nummerieke gegevens die iets over die dimensies vertellen. (Metrics)

Voorbeeld: Een webpagina is een dimensie, terwijl sessies en bouncepercentages statistieken zijn.

Data Velden Datastudio
In de gegevensbron vind je een overzicht van alle data-velden. Hoe beter je jouw data kent, hoe beter de dashboards worden!

Hier volgen een aantal slimme combinaties voor Google Analytics data om een snelle start te maken met jouw eerste dashboard. Probeer ze zelf!

Het aantal bezoekers en sessie van je website per dag

Dimensie:            Datum

Statistieken:       Gebruikers – Sessies

Hoe vaak is een pagina bezocht en hoe lang bleef de bezoeker?

Dimensie:           Pagina                

Statistieken        Paginaweergaven – Unieke Paginaweergaven – Gemiddelde tijd op de pagina

Worden website bezoeken gedaan met desktop pc’s of smartphones?

Dimensie:            Apparaatcategorie

Statistiek:            Gebruikers

Bepaal dus altijd eerst je doel en kies vervolgens de velden die bij het doel passen. Dit is de meest effectieve manier om een dashboard te bouwen.


Tip 5 – Onderzoek (of maak) de velden die jij nodig hebt

Als je op een gegevensbron klikt, zie je alle beschikbare velden. Bij Google Analytics zijn dat er alleen al honderden. Wees niet bang; Je hoeft ze echt niet allemaal te kennen. Begin gewoon met de bekendste.

Eventueel kan je research doen in het medium om er achter te komen wat er precies bedoeld wordt met een veld of statistiek. Google Analytics of YouTube verschaffen hier veel documentatie over.

Berekende velden

Een sterk punt van Datastudio is dat je zelf ook velden kan maken. Hierdoor kun je zelf berekeningen doen of data uit het ene veld labelen in een nieuw veld.

Berekende velden datastudio
Maak zelf Berekende velden in de gegevensbronnen.

Een aantal voorbeeld-formules:

Het indelen van je pagina’s in groepen, zoals Blogpost, Home en Overig.

Veldnaam: Blogpost Pagina’s

Case
When Pagina = "^www.databloq.nl/blog/.*" then ‘Blogpost’
When pagina = "^www.databloq.nl/" then ‘Home’
Else ‘Overig’ 
end

Een statistiek die het gemiddelde aantal likes per Facebook post weergeeft*.

Veldnaam:          Avg. Likes per Post

(SUM(Likes on post) / COUNT(Post ID))

* Om dit voorbeeld na te maken is Supermetrics nodig.

Meer uitleg over berekende velden en de beschikbare functies vind je hier: https://support.google.com/datastudio/answer/6299685?hl=nl


Tip 6 – Filteren

Filtering is de belangrijkste functionaliteit van Google Datastudio. Je wil namelijk niet op elke pagina al je data zien. Je gebruikt filters dus om selecties te maken. Zoals:

– Een specifieke sectie van je website

– Uitsluitend mobiele websitegebruikers

– Alle websitegebruikers behalve die uit Nederland

– Een campagnetype

– Etc, etc, etc.

Filtering vind je onder ‘Gegevens’ van een diagram in de werkruimte van een dashboard.

filter datastudio
Met een Filter kun je meerdere regels (c.q.. voorwaarden) combineren om de juiste data te selecteren of data uit te sluiten.

Zoals je ziet kun je oneindig veel filters maken. Er zijn twee succesfactoren om de juiste filters te maken:

– Zorg dat je de eigen website of media goed kent, zodat het makkelijker is om filters uit te denken.

– Weet wat je wil meten en verken de velden die daar bij passen.

EN OF Logica en selectiemogelijkheden

De filtering in Google Datastudio is best uitgebreid. Je kan meerdere selectievoorwaarden combineren met OF en EN selecties. OF gebruik je om meerdere resultaten te krijgen. EN gebruik je om juist specifieker te filteren.

Daarnaast biedt Google allerlei selectiemogelijkheden, zoals Bevat, Is gelijk aan, Groter dan etc.

Eventueel kun je ook Google Analytics segmenten inladen. Ideaal als je dit al goed hebt ingericht in Google Analytics!


Tip 7 – Dashboard bedieningselementen

Zet de gebruikers van het dashboard aan het werk. Met de bedieningselementen van Google Data Studio kunnen ze zelf filteren en selecteren.

bedieningselementen Datastudio

Periodekiezer – Je marketingdoelen gelden vaak voor een specifieke periode. Met de periodekiezer kun je deze periode instellen én bied je de gebruikers de mogelijkheid om de periode ook te wijzigen.

Filteren en selecteren – Met een bedieningselement kan de gebruiker zelf selecties maken en wordt alle data op de pagina aangepast aan dit filter.

Met een Dropdownmenu met de dimensie Pagina kan de gebruiker zelf een pagina kiezen en het dashboard wordt hier vervolgens op aangepast.

Ook kan je met een Schuifregelaar een selectie maken met numerieke velden. Bijvoorbeeld een selectie met hoge of lage bounce percentages.


Tip 8 –  Dashboard funnel

De volgorde van je dashboard is enorm belangrijk. Het moet een goede mix zijn van details en hoofdlijnen. Bepaal daarom van te voren hoeveel pagina’s je gaat vullen en in welke volgorde ze moeten staan.

Omgekeerde funnel

marketing funnel
Tip: Breng je (marketing) funnel in kaart en pas je KPI dashboard hier op aan!

Eén manier is om te beginnen met het aantal conversies of de verkoopresultaten. Dit is vaak het overkoepelende einddoel van je organisatie. Vervolgens ga je steeds een stap terug in de marketing of sales funnel.

  • Pagina 1 – Conversie
  • Pagina 2 – Check-Out flow
  • Pagina 3 – Websitegedrag
  • Pagina 4 – Landingspagina
  • Pagina 5 – Acquisitie kanalen

De reden om het omgekeerd te doen, is dat leidinggevenden vaak interesse hebben in het eindresultaat. Dat is direct zichtbaar op pagina 1. Collega’s die diepgaander onderzoek willen doen, kunnen stap voor stap verder analyseren.

Hoofdlijnen en verdiepend

Een andere methode is het scheiden van hoofddoelstellingen (KPI’s) en verdiepende metrics.

  • Pagina 1 – Hoofddoelstelling 1
  • Pagina 2 – Verdiepende analyse hoofddoelstelling 1
  • Pagina 3 – Hoofddoelstelling 2
  • Pagina 4 – Verdiepende analyse hoofddoelstelling 2

Het voordeel hiervan is dat iemand doelgericht te werk kan gaan. Wordt de hoofddoelstelling gehaald, dan is verdiepende analyse niet nodig. De extra data maakt het dan niet overbodig complex.

Maar loop je wel achter op een doelstelling, dan is de verdiepende data binnen handbereik.


Tip 9 – Delen = Winnen

Marketing dashboards maken pas echt impact als je ze deelt met je organisatie. Google Datastudio heeft hier meerdere mogelijkheden voor:

– Mensen uitnodigen (met een Google account)

– Een E-mailbezorging plannen

– Het delen via een URL of een insluitlink

– Een PDF van het rapport downloaden en deze zelf delen met collega’s

dashboard delen datastudio
Deel je Google Datastudio dashboard met één van deze opties.

Genoeg opties dus om datadriven marketing van de grond te krijgen. Mijn tip is om ook KPI sessies met je team of collega’s te houden. Zo kun je doelstellingen maken, resultaten vieren en het dashboard verder ontwikkelen!


Bonustip – Styling van het kpi dashboard!

Een mooi, overzichtelijk dashboard wordt beter gelezen. Teken daarom van te voren uit hoe jouw dashboard er uit gaan zien. Wireframes helpen je bijvoorbeeld om snel een dashboard op te tuigen.

Ook kun je afbeeldingen en huisstijl van jouw organisatie gebruiken bij het maken van pagina’s. Hierdoor voelt een dashboard vertrouwd en eigen voor je collega’s en partners.


3 – Voorbeeld dashboards Google

Inspiratie nodig? Google deelt zelf ook templates voor basisdashboards. Ideaal om mee te starten!

Hier een aantal voorbeelddashboards voor Analytics en Ad’s.

google analytics datastudio
Google Analytics KPI’s in een Datatstudio dashboard met 5 selectievelden.

ads kpi dashboard datastudio
Het Google Ad’s template van Google Datastudio. Direct beschikbaar in jouw werkruimte!

4 – De volgende stap

Nu je je eerste KPI dashboards hebt ingericht, begint het data-gedreven werken pas. Om je dashboards verder te ontwikkelen heb je een aantal mogelijkheden.

Meer data gebruiken

Hoe meer je weet, hoe meer vragen er worden gesteld. Dit is iets wat niet te voorkomen is. Vooral als je start met dashboards, wil je in het begin veel nieuwe data toevoegen.

Soms is er binnen je organisatie meer data dan je denkt. Vraag rond bij IT of controlling en wie weet vind je een goudmijn aan data.

Ook kan het lonen om je mogelijkheden verder uit te breiden met betaalde tools. Met bijvoorbeeld de connectoren van Supermetrics heb je binnen enkele clicks inzicht in je social media kanalen!

Een voorbeeld van een Supermetrics template voor Instagram Insights. Al je data, direct inzichtelijk!

Verantwoordelijkheden

Maak je collega’s verantwoordelijk voor hun pagina of KPI in het dashboard. Niet alleen zullen ze het dashboard gaan benutten, maar je geeft ze ook de ruimte om mee te denken in de ontwikkeling. Zo ga je snel stappen maken!

Aan de slag!

Hopelijk helpen deze tips je om een geweldig KPI dashboard neer te zetten. Heb je zelf tips die je wil delen? Zet ze in de comments hieronder. Succes!